donderdag 19 augustus 2010

Sail lucratief voor 'watersnorder' - FD interview met Pim Evers


Sail lucratief voor 'watersnorder'

19 augustus 2010, 15:20 uur | FD.nl
Door: Elisa Hermanides
De toeslag die rederijen tijdens Sail moeten betalen om de IJhaven in te mogen varen, biedt gouden kansen voor watersnorders. Veel klandizie, lage pakkans.




'Huur bij ons een grote, luxe sloep met catering, muziek en schipper. We pikken jullie op elke gewenste plek aan het water in Amsterdam op!' Zo luidt een advertentie van Piet Piraat op Marktplaats.nl onder de kop 'Sail Amsterdam sloep + schipper'. Het is een van de vele advertenties van bootverhuurders die inspelen op het maritieme evenement in Amsterdam, dat naar verwachting zo'n anderhalf miljoen bezoekers gaat trekken.
'De meeste van de bootverhuurders op Marktplaats.nl zijn watersnorders', zegt Pim Evers van bemiddelingswebsite Amsterdamboothuren.nl, waarop het aanbod van vijftien rederijen te vinden is. Met watersnorders bedoelt hij mensen die zonder exploitatievergunning hun bootje en schippersdiensten aanbieden.
Extra voordeel
Volgens Evers is dit in de Amsterdamse wateren praktijk van alledag. 'Maar tijdens Sail hebben de snorders een extra voordeel', zegt Evers. Alle particuliere schepen korter dan 15 meter kunnen namelijk vrij rondvaren in de IJhaven, de centrale plek van Sail waar de bezienswaardige grote zeilschepen afmeren. Rederijen die niet met de evenementorganisatie samenwerken moeten voor iedere persoon die ze de IJhaven in varen euro 65 afdragen. Evers: 'Als de klant dat er niet voor over heeft, vaart de rederij langs het gebied en zet de mensen aan wal, zodat ze toch de schepen kunnen zien.' De watersnorders hebben dat probleem niet omdat ze als particulier de IJhaven binnenvaren.
'Dat is toch mooi', zegt Piet Piraat, die zijn echte naam niet wil noemen. Tot nu toe zit hij voor driekwart volgeboekt. 'Als het weer mooier wordt, zit ik snel helemaal vol.' Piet Piraat benadrukt dat hij geen massa's mensen vervoert. 'Op mijn boot is het knus en gezellig. Ik vervoer ook veel families.'
Laurens Winkel, directeur van het Nautisch Evenementen Bureau dat als exclusieve partner van Stichting Sail vaartochten organiseert, maakt zich niet druk over de watersnorders. 'Ik heb daar geen moeite mee. Alleen echt commerciƫle rederijen moeten betalen.'
Aanpakken
Aanpakken van watersnorders is moeilijk, zegt een woordvoerder van de waterpolitie. 'Het is lastig om de bedrijfsmatigheid aan te tonen. De schipper zegt gewoon dat hij rondvaart met vrienden.' Een watersnorder die anoniem wil blijven, zegt dat hij wel eens door de waterpolitie staande is gehouden vanwege de wisselende gezelschappen in zijn boot. 'Maar dat kan ik wel verklaren. Ik zit bij een studentenvereniging en heb daardoor veel vrienden.'
Niet alleen bootverhuurders profiteren van Sail, ook Amsterdamse hotels kunnen er flink aan verdienen. Tijdens de vorige editie in 2005 kregen zij zo'n 68.000 gasten extra. Campings rond Amsterdam ontvingen 13.000 Sail-bezoekers, zo blijkt uit cijfers van de gemeente Amsterdam. In 2005 trok het gratis evenement ongeveer 1,8 miljoen bezoekers. Dit jaar verwacht de organisatie 'slechts' anderhalf miljoen bezoekers, omdat Sail een dag korter is.
Opbrengst Sail
In totaal leverde het maritieme evenement Amsterdam in 2005 €90,5 mln op, zo zegt een woordvoerder van de gemeente. Sail kostte vijf jaar geleden ongeveer €10 mln, waarvan €7 mln werd opgehaald bij sponsors en bijna €3 mln werd opgebracht door de gemeente. Ook nu is de gemeente Amsterdam hoofdsponsor, zegt de woordvoerder. 'Speciaal voor Sail is voor €93.000 de Jan Schaefferbrug, die de Piet Heinkade verbindt met het Java-eiland, tijdelijk verwijderd.'
Voor de veiligheid wordt €1 mln uitgetrokken en voor de communicatie €75.000. Enkele gemeentelijke diensten en stadsdelen leveren een bijdrage aan Sail, die zij verwerken in de eigen begroting.
Kies een legale boot uit op: www.AmsterdamBootHuren.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten